רדיאטור לרכב הוא רכיב מרכזי במערכת הקירור של הרכב. תפקידו הוא לקרר את המנוע ולשמור עליו בטמפרטורה תקינה. המנוע של הרכב מחמם במהלך העבודה, ורדיאטור מאפשר את הוצאת החום מהמנוע לאוויר החיצוני.
הרדיאטור ממוקם בחלקו הקדמי של הרכב, מתחת למכסה המנוע. הוא מורכב משני מיכלים, צינורות ומקרב. הנוזל הקריר מהמנוע נכנס למיכל העליון של הרדיאטור, זורם דרך הצינורות ומקרר את צלעות הקירור של הרדיאטור. האוויר החיצוני זורם דרך צלעות הקירור ומקרר את הנוזל. הנוזל הקריר חוזר למיכל התחתון של הרדיאטור וממשיך את מחזור הקירור.
התהליך מתרחש בשלושה שלבים:
- הנוזל הקריר מהמנוע נכנס למיכל העליון של הרדיאטור.
- הנוזל זורם דרך הצינורות של הרדיאטור, ומקרר את צלעות הקירור.
- האוויר החיצוני זורם דרך צלעות הקירור ומקרר את הנוזל.
כמה עולה רדיאטור?
מחיר רדיאטור לרכב חדש נע בין 500-1200 ש"ח בממוצע, בהתאם לסוג הרכב. מחירים אלו כוללים את עלות החלק עצמו, אך לא כוללים את עלות העבודה של החלפת הרדיאטור.
כדי לקבל הצעת מחיר מדויקת, מומלץ לפנות למוסך מוסמך או לחנות חלקי חילוף לרכב.
להלן מספר גורמים שיכולים להשפיע על המחיר:
- סוג הרכב: רדיאטורים לרכב שטח ורכב יוקרה נוטים להיות יקרים יותר מרדיאטורים לרכב פרטי.
- גודל הרדיאטור: רדיאטורים גדולים יותר נוטים להיות יקרים יותר מרדיאטורים קטנים יותר.
- חומר הגלם: רדיאטורים העשויים מחומרים איכותיים יותר נוטים להיות יקרים יותר.
- אחריות: רדיאטורים עם אחריות ארוכה יותר נוטים להיות יקרים יותר.
- יצרן: ישנם רדיאטורים שתוכלו למצוא רק מקורי בעוד שכאלו תוכלו למצוא גם חדש תחליפי במחיר נמוך יותר.
להלן סימנים אפשריים לכך שיש בעיה ברדיאטור:
- נורות אזהרה נדלקות בלוח המחוונים, כגון נורת חום המנוע.
- המנוע מתחמם יתר על המידה.
- יש נזילה מהרדיאטור.
אם אתם מזהים אחד מהסימנים הללו, יש לפנות מיד למוסך כדי לבדוק את הרדיאטור.
כדי לשמור על רדיאטור לרכב תקין, יש לבצע את הפעולות הבאות:
- לבדוק את רמת הנוזל ברדיאטור באופן קבוע.
- להחליף את נוזל הקירור באופן קבוע, בהתאם להוראות היצרן.
- לנקות את הרדיאטור מלכלוך ומאבנית.
חלקים נוספים של מערכת הקירור ברכב:
- משאבת מים: משאבת המים היא חלק מכני המופעל על ידי גל הארכובה של המנוע. היא מורכבת ממנוע קטן המניע גלגלת, אשר דוחפת את נוזל הקירור דרך הצינורות.
- תרמוסטט: התרמוסטט הוא רכיב אלקטרוני המופעל על ידי חום. כאשר המנוע קר, התרמוסטט נעול ומאפשר לנוזל הקירור לזרום רק דרך מנוע. כאשר המנוע מתחמם, התרמוסטט נפתח ומאפשר לנוזל הקירור לזרום גם דרך הרדיאטור.
- צינורות קירור: צינורות הקירור עשויים מפלסטיק או מתכת, והם עמידים בפני לחץ גבוה. הם מחברים את הרדיאטור למנוע, ומאפשרים לנוזל הקירור לזרום ביניהם.
- פילטר מים: פילטר המים מסנן את הנוזל הקירור ומסיר ממנו לכלוך ואבנית. הוא ממוקם בדרך כלל בקו המים בין המנוע לרדיאטור.
מערכת הקירור של הרכב חשובה מאוד לתפקוד תקין של המנוע. היא שומרת על המנוע בטמפרטורה נוחה לעבודה, ומונעת נזקים למנוע.